torstai 29. joulukuuta 2016

Lupauksia siellä, lupauksia täällä....

Pian vuosi vaihtuu ja on taas aika uudenvuodenlupausten. Kuinka moni teistä myöntää tekevänsä sellaisia? No minä ainakin myönnän! :D Mun mielestä se on kiva traditio uuden vuoden kynnyksellä, varsinkin jos touhu ei mene aivan nipottamiseksi ja lupausten noudattaminen tuo tullessaan jotain hyvää sinulle ♥  Olen siis jo pitkän aikaa tehnyt joka vuosi jonkinlaisen lupauksen ja joka kerta sellaisen, jonka kuvittelen olevan saavutettavissa. Useimmiten ne ovat toteutuneetkin.

Tällä kertaa otan vuoden 2017 vastaan hyvinvointi ja terveys etusijalla. Mulla on mennyt oikeestaan koko syksy syömisten osalta plörinäksi, herkkuja on tullut syötyä turhan usein ja se alkaa näkymään jo puntarissa ja peilissäkin. Meillä oli yhteen aikaan tapana syödä herkkuja vain kerran viikossa ja siihen tapaan olisi mukava päästä takaisin. Toinen syy, miksi joudun nyt kiinnittämään syömisiini tarkempaa huomiota on kaikennäköiset ikävät terveyshaitat, joita mulle on alkanut tulemaan syksyn aikana. Niistä varmaan eniten arkea haittaavia ovat olleet yölliset vatsakivut, jotka toistuvat aina satunnaisesti. En ole vielä onnistunut yhdistämään niitä mihinkään tiettyyn syömiseen, mutta epäilen silti, että ne jollain tavalla liittyvät ruokavaliooni. Mielessä on myös se, että kun on joutunut pitämään rajatun imetysdieetin ja karsimaan omasta ruokavaliostaan runsaasti ruoka-aineita pois, ei niiden takaisinpalautus ole välttämättä enää niin helppoa. Olen kyllä huomannut, että vehnä ja ruis eivät tee mun elimistölle hyvää, mutta toistaiseksi en ole niitä pois karsinut. Maitotuotteetkin on pohdinnan alla tai edes niiden vähentäminen. Närästys on aiemmin ollut mulle aivan vieras käsite, mutta nyt olen EHKÄ (?!) kärsinyt myös siitä. Kahvikin tuntuu tekevän nykyään huonon olon, minkä vuoksi olenkin pääasiassa siirtynyt teen juomiseen. Olen kyllä aikeissa mennä tästä asiasta myös lääkäriin, tai olen jo kerran ajan varannutkin, mutta sitten tuli herra enterorokko meille kylään ja jouduin ajan perumaan.



Toinen iso vaiva, minkä vuoksi aion siistiä ruokavaliotani, on mun jatkuva väsymys. Tai hyvin mä sen asian kanssa pärjään, jos saan nukkua joka päivä Eetin kanssa päikkärit, mutta ai kamala, jos joku päivä ne jääkin välistä... Ihan jäätävä väsymys. Oon nyt vetänyt vitamiineja runsaasti, mutta en oo huomannut niiden auttavan tässä vaivassa kovinkaan paljoa. Ja meillä siis nukutaan nykyään yöt todella hyvin, joten ei tää liity yövalvomisiinkaan. Joten katsotaan mitä tuo herkkujen rajaaminen tuo tullessaan olotilaan....

Lisäksi haluan panostaa taas enemmän liikkumiseen. Tällä hetkellä teen vain kävelylenkkejä Eetin ja koirien kanssa rattailla tai sitten naapurin äiti-ystävän kanssa kuulumisia samalla poristen. Joskus innostun tekemään kotona pientä jumppaa, mutta sekin on satunnaista. Muistelen haikeudella sitä aikaa, kun käytiin T:n kanssa yhdessä salilla jopa kolmekin kertaa viikossa (T:lle se ei tietysti oo määrä eikä mikään, mutta mulle!) On ihan parasta päästä salille oman personal trainerin kanssa :) ♥ Valitettavasti se ei tällä hetkellä oo mahdollista, ainakaan säännöllisesti toteutettuna, koska me tarvitaan jo ihan tarpeeksi apua meidän ainoalta lapsenvahdilta ihan muihin arjen juttuihin. Toki maksullisia hoitajia on täälläkin saatavilla, mutta siihen me ei taideta ryhtyä. Rahaa menee ihan tarpeeksi kaikkeen muuhunkin.

Joten sen vuoksi aionkin panostaa vaan sellasiin liikuntamuotoihin, joita voin toteuttaa kotona tai yhdessä Eetin kanssa. Tästä täytyy tehdä helppoa, että se myös onnistuu. T voi vetää mulle jumppatuokion kotonakin, vaikka ei se tietenkään salia voita.

Mun tavoitteet vuodelle 2017 on siis pitää tähän vuoden alkuun herkkulakko 18.2 asti ja sen jälkeen herkkuja syödään kerran viikossa tai kerran kahteen viikkoon, tilanteesta riippuen. Eli herkut tarkottaa meille karkkeja, sipsejä, keksejä, leivonnaisia ja roskaruokaa. Niin eikä alkoholia! Vaikka mä tuun ikävöimään varsinkin punaviiniä :P niin tiedostan senkin, kuinka paljon turhia kaloreita niissä on. Ja T on mun mukana tässä lupauksessa :). Lisäksi pyrin liikkumaan enemmän, kokeilemaan ainakin jotain uutta liikuntalajia, mutta en aseta itselleni tähän mitään tuntimäärää per viikko. Tuo 18.2 valikoitui päivämääräksi, koska silloin meillä on kivaa ohjelmaa tiedossa eikä haluta rajoittaa sitä, mitä silloin syödään ja juodaan :)

Mulla ei oo siis mitään selkeää painolukemaa mihin haluan päästä, mutta kiloja aion kyllä pudottaa. Luulen, että mulle riittää pelkkä herkkujen karsiminen ja säännöllinen syöminen, mutta jos alkaa näyttämään siltä, että mitään ei tapahdu, niin sitten mun pt varmasti keksii lisää keinoja millä homma saadaan pyörimään :).

Keksin jo muuten yhden uuden liikuntalajin mitä aion kokeilla eli väriestejuoksun! :) Olen jo pari vuotta haikaillut tällaiseen tapahtumaan osallistumista, mutta tulevana vuonna aion sen myös toteuttaa! Color Obstacle Rush - väriestejuoksutapahtuma tulee Seinäjoelle 13.5.17 ja sinne aion minäkin mennä :) Lue täältä lisää tietoa tapahtumasta: http://www.colorobstaclerush.eu/




Haluaisin perustaa tuonne juoksutapahtumaan oman ryhmän. Porukassa, kun kaikki on kivempaa!:) Sen vuoksi kyselen myös täällä blogin puolella, että löytyykö muita tästä tapahtumasta kiinnostuneita?! Ja mitään juoksutaustaa ei siis tapahtumaan tarvita, koko reitin voi halutessaan myös kävellä. Haluaisin perustaa tuon oman porukan ennen 26.1 päivää, jolloin päättyy tuo edullisin ilmoittautumismuoto. Hinnat löytyvät täältä: http://www.colorobstaclerush.eu/2017-seinaumljoki-color-obstacle-rush.html Ja porukkaliittymisessä saa 10%:n alennuksen ryhmälle :). Jos tää idea saa tuulta alleen, niin voidaan miettiä vaikka jotain yhteistä saunailtaa tuon tapahtuman päätteeksi, ihan mihin mielikuvitus ja huvitus riittää :). Jos kiinnostuit, niin laita mulle vaikka meiliä: nonnakoo ÄT gmail.com niin jutellaan lisää :) Tutut voi laittaa vaikka whatsappia ;)





Alkuperäiset kuvat löytyvät tapahtuman facebook-sivuilta: https://www.facebook.com/events/1189021341159713/?active_tab=discussion

Onko teistä joku jo ollut tässä tapahtumassa mukana? Mitä tykkäsit?!

Ja ootteko te muut tehneet uudenvuodenlupauksia? :)

Ja toki aina on kiva saada tukea muilta ryhtiliikkeen tekijöiltä, ja lenkille ja jumppaan lähden aina mielelläni, jos saan kaverin seuraksi hikoilemaan :)

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi ♥

Instagram

© Nonna Koo. Made with love by The Dutch Lady Designs.